Pre predškolákov

Dieťa získava v materskej škole množstvo zručností, vedomostí a schopností, ktoré dokáže uplatňovať vo svojom ďalšom živote. Predprimárne vzdelávanie je pre dieťa veľmi dôležité. Je na nás pedagógoch, aby sme dokázali pre deti vytvoriť intenzívne, bezpečné a produktívne prostredie na všestranný rozvoj ich osobnosti. Medzi jednu z najdôležitejších oblastí rozvoja u detí predškolskému veku patrí grafomotorika.

Grafomotoriku môžeme charakterizovať ako rozvíjanie motorických činností, ktoré sa podieľajú na písaní. Písanie, a teda aj grafomotorika, je súčasťou gramotnosti, ktorú môžeme charakterizovať ako individuálnu schopnosť človeka čítať a písať. Základy grafomotoriky sa kladú už v materskej škole (Uváčková, Valachová, Droppová, 2009).

Podmienky rozvíjania grafomotorických zručností

Pri rozvíjaní hrubej a jemnej motoriky vytvárame deťom vhodné podmienky, ako je správny výber formátu na kreslenie, grafického materiálu, usmerňujeme deti, aby kreslili vzory zľava doprava, zhora dole, sledujeme správne sedenie či státie pri tabuli, kreslenie na podložku ap. 

Pred nácvikom grafomotorických cvičení zohľadňujeme: 

  • vek dieťaťa, jeho individuálne, ale aj momentálne dispozície
  • motiváciu, na základe ktorej je dieťa schopné a ochotné spolupracovať, má pocit, že úlohu ľahko zvládne
  • cieľ a úlohu vzhľadom na ponúknutú plochu, formát papiera, únavu ruky dieťaťa a jeho zrakovú koordináciu a orientáciu. 
  • hygienické a technické podmienky, ktoré sú potrebné na nácvik grafomotorických zručností

Najdôležitejší faktor rozvoja grafomotoriky u detí je dodržiavať postupnosť nasledujúcich grafomotorických vzorov a časový (návrh) harmonogram nácviku:

September – hra s bodom.
Prvé oboznamovanie sa dieťaťa s materiálom a plochou (prvé dotyky, hry s bodom a plochou);  Prac.list A – ceruzkou dokresliť pomocou bodu semienka pre kuriatka na celej ploche papiera (formát A3)

Október – vertikálne (zvislé) línie
prerušované i súvislé, vychádzajú z bodu, dieťa samo experimentuje a pozoruje líniu idúcu zhora dolu, zdola hore; vhodnou motiváciou začína líniu nakláňať sprava doľava a zľava doprava;

November – horizontálne (vodorovné) línie
súvislé, prerušované, vedené zľava doprava, sprava doľava; postupné predlžovanie vedenej línie je závislé od unaviteľnosti detskej ruky a koordinácie oka; 

December – kombinované pohyby
spájaním horizontálnej a vertikálnej línie s využitím rôznorodosti smeru pohybu; 

Január – lomené línie
experimentovanie s horizontálnou a vertikálnou líniou – lomené línie, lom hore/dole, vpravo/vľavo; lom (strieška) s rôznou šírkou, výškou, v rôznom zoskupení, počte; 

Február – krúživé pohyby
motivované (napodobňovaním) mletím, navíjaním, hojdaním vedú k zaznamenaniu (nakresleniu) kruhu jedným ťahom bez opravenia línie až po elipsové grafické stopy (ovál); 

Marec – apríl – oblúky, vlnovky, slučky, osmičky
(horné, dolné, široké, úzke, vysoké, plytké v rôznom zoskupení a počte) vychádzajúce z krúživých pohybov; sú najnáročnejšie; 

Máj – jún – kombinácie pohybov
s dodržaním smeru pohybu zľava doprava (smer pohybu písma); postupuje sa od súvislého pohybu pri zaznamenávaní stopy, napr. geometrických tvarov štvorec – okno, trojuholník – strecha, kruh – slnko, cez využitie záujmu dieťaťa o obťahovanie línie, spájanie a dopĺňanie vertikálnych, horizontálnych, lomených, krúživých či vlnitých línií do jedného celku až po pokusy o písanie tlačeného a písaného písma.

(Uváčková, Valachová, Droppová, 2009)

Pracujeme podľa vlastného Školského vzdelávacieho programu

Máme rozpracované jednotlivé témy mesiaca a následne i témy týždňa. Ku každej téme týždňa využívame rôzne pracovné listy, ktoré majú u detí upevniť a overiť získané znalosti v daných témach.

September - Leto milé leto, čo si nám prinieslo

Pracovný list na overenie vedomostí: pravidlá správania čo je správne –  čo je nesprávne PDF

Pracovný list na overenie vedomostí: nakresliť svoju rodinu do okienok PDF

Pracovný list na overenie vedomostí: nájdi cestu k svojej rodine pomocou kreslenia šípok a určenie smeru PDF

Pracovný list na overenie vedomostí: pracovné profesie a čo k práci potrebujú PDF

Pracovný list na overenie vedomostí: delenie sťahovavých a nesťahovavých vtákov PDF

Pracovný list na overenie vedomostí: vytlieskanie druhov vtáctva podľa obrázkov a následné zaznačenie počtu tlesknutí do okienok  farebnými bodkami PDF

Október - Jeseň klope na dvere

Pracovný list na overenie vedomostí:  Vláčik s vagónikmi – nakresli toľko vagónikov, koľko má dieťa rokov PRCL

Pracovný list na overenie vedomostí: Počítanie so žaluďmi – doplniť nasledujúce čísla  a počet bodiek v žaluďoch PRCL

Pracovný list na overenie vedomostí: Určovanie v skupineovocia menej – viac, rovnako… PRCL

Pracovný list na overenie vedomostí: Vedieť rozlíšiť úžitkové plodiny a jesenné druhy zeleniny a priradiť čo sa z nich vyrába a aký prinášajú úžitok. PRCL

Pracovný list na overenie vedomostí: Bludiskopomôž nájsť cestu duchovi do hradu. PRCL

Pracovný list na overenie vedomostí: Porovnávanie a určovanie dĺžky, šírky, výšky. PRCL

November - Poďme deti do domu, vetrík fúka do stromu.

Pracovný list na overenie vedomostí: Objaví a jednoducho opíše pravidlo postupnosti   opakovanie vzorov PRCL

Pracovný list na overenie vedomostí: rozpoznať znaky počasia a samotné vyfarbovanie znakov počasia – kalendár počasia PRCL

Pracovný list na overenie vedomostí: zmyslové vnímanie – vyfarbenie zmyslov, ktorými  dokážeme vnímať jednotlivé predmety PRCL

Pracovný list na overenie vedomostí: zakrúžkovať  a vyfarbiť ovocie a zeleninu prospešné pre zdravie PRCL

Pracovný list na overenie vedomostí: Bludisko – úlohou detí bude pomocou znamienok väčší, menší, rovná sa, určovať, kde je viac alebo menej predmetov PRCL

December - Čaro vianoc

Pracovný list na overenie vedomostí: porovnávanie a určovanie stupňovaním prídavných mien ( dlhší, kratší, širší, užší……. ) PRCL

Pracovný list na overenie vedomostí: vzostupný a zostupný rad  PRCL01   PRCL02

Pracovný list na overenie vedomostí: spoločné aj odlišné vlastnosti dvoch konkrétnych geometrických objektov   PRCL

Oznam!
Pri pozitívnom vývoji epidemiologickej situácie na Slovensku, ale predovšetkým v Bratislave sa materská škola otvorí najskôr :
Za pochopenie ďakujeme Vaša MŠ
01.02.2021
Pri pozitívnom vývoji epidemiologickej situácie na Slovensku, ale predovšetkým v Bratislave, sa materská škola otvorí najskôr 01.02.2021
Oznam!
Za pochopenie ďakujeme Vaša MŠ