
Pre predškolákov
Dieťa získava v materskej škole množstvo zručností, vedomostí a schopností, ktoré dokáže uplatňovať vo svojom ďalšom živote. Predprimárne vzdelávanie je pre dieťa veľmi dôležité. Je na nás pedagógoch, aby sme dokázali pre deti vytvoriť intenzívne, bezpečné a produktívne prostredie na všestranný rozvoj ich osobnosti. Medzi jednu z najdôležitejších oblastí rozvoja u detí predškolskému veku patrí grafomotorika.
Grafomotoriku môžeme charakterizovať ako rozvíjanie motorických činností, ktoré sa podieľajú na písaní. Písanie, a teda aj grafomotorika, je súčasťou gramotnosti, ktorú môžeme charakterizovať ako individuálnu schopnosť človeka čítať a písať. Základy grafomotoriky sa kladú už v materskej škole (Uváčková, Valachová, Droppová, 2009).
Podmienky rozvíjania grafomotorických zručností
Pri rozvíjaní hrubej a jemnej motoriky vytvárame deťom vhodné podmienky, ako je správny výber formátu na kreslenie, grafického materiálu, usmerňujeme deti, aby kreslili vzory zľava doprava, zhora dole, sledujeme správne sedenie či státie pri tabuli, kreslenie na podložku ap.
Pred nácvikom grafomotorických cvičení zohľadňujeme:
- vek dieťaťa, jeho individuálne, ale aj momentálne dispozície
- motiváciu, na základe ktorej je dieťa schopné a ochotné spolupracovať, má pocit, že úlohu ľahko zvládne
- cieľ a úlohu vzhľadom na ponúknutú plochu, formát papiera, únavu ruky dieťaťa a jeho zrakovú koordináciu a orientáciu.
- hygienické a technické podmienky, ktoré sú potrebné na nácvik grafomotorických zručností
Najdôležitejší faktor rozvoja grafomotoriky u detí je dodržiavať postupnosť nasledujúcich grafomotorických vzorov a časový (návrh) harmonogram nácviku:
September – hra s bodom.
Prvé oboznamovanie sa dieťaťa s materiálom a plochou (prvé dotyky, hry s bodom a plochou); Prac.list A – ceruzkou dokresliť pomocou bodu semienka pre kuriatka na celej ploche papiera (formát A3)
Október – vertikálne (zvislé) línie
prerušované i súvislé, vychádzajú z bodu, dieťa samo experimentuje a pozoruje líniu idúcu zhora dolu, zdola hore; vhodnou motiváciou začína líniu nakláňať sprava doľava a zľava doprava;
November – horizontálne (vodorovné) línie
súvislé, prerušované, vedené zľava doprava, sprava doľava; postupné predlžovanie vedenej línie je závislé od unaviteľnosti detskej ruky a koordinácie oka;
December – kombinované pohyby
spájaním horizontálnej a vertikálnej línie s využitím rôznorodosti smeru pohybu;
Január – lomené línie
experimentovanie s horizontálnou a vertikálnou líniou – lomené línie, lom hore/dole, vpravo/vľavo; lom (strieška) s rôznou šírkou, výškou, v rôznom zoskupení, počte;
Február – krúživé pohyby
motivované (napodobňovaním) mletím, navíjaním, hojdaním vedú k zaznamenaniu (nakresleniu) kruhu jedným ťahom bez opravenia línie až po elipsové grafické stopy (ovál);
Marec – apríl – oblúky, vlnovky, slučky, osmičky
(horné, dolné, široké, úzke, vysoké, plytké v rôznom zoskupení a počte) vychádzajúce z krúživých pohybov; sú najnáročnejšie;
Máj – jún – kombinácie pohybov
s dodržaním smeru pohybu zľava doprava (smer pohybu písma); postupuje sa od súvislého pohybu pri zaznamenávaní stopy, napr. geometrických tvarov štvorec – okno, trojuholník – strecha, kruh – slnko, cez využitie záujmu dieťaťa o obťahovanie línie, spájanie a dopĺňanie vertikálnych, horizontálnych, lomených, krúživých či vlnitých línií do jedného celku až po pokusy o písanie tlačeného a písaného písma.
(Uváčková, Valachová, Droppová, 2009)
Pracujeme podľa vlastného Školského vzdelávacieho programu
Máme rozpracované jednotlivé témy mesiaca a následne i témy týždňa. Ku každej téme týždňa využívame rôzne pracovné listy, ktoré majú u detí upevniť a overiť získané znalosti v daných témach.
September - Leto milé leto, čo si nám prinieslo
November - Poďme deti do domu, vetrík fúka do stromu.
Pracovný list na overenie vedomostí: zmyslové vnímanie – vyfarbenie zmyslov, ktorými dokážeme vnímať jednotlivé predmety PRCL
December - Čaro vianoc
Pracovný list na overenie vedomostí: spoločné aj odlišné vlastnosti dvoch konkrétnych geometrických objektov PRCL
Január - Zdobí svet snežikom
1.prac.list na overenie vedomostí: zvieratá v zime – zakrúžkuj modrou farbou tie zvieratá, ktoré cez zimu spia vo svojich domčekoch a tie ktoré v zime nespia vyfarbi. PRCL
Február - Hravo, Zdravo, Veselo
Pracovný list na overenie vedomostí: Dopravná situácia- vystrihni chodcov a nalep podľa toho ako sa pohybujú ( Stojaci chodec stojí kde a prečo? A chodca, ktorý kráča nalepíš kam??? PRCL
Pracovný list na overenie vedomostí: Zo skupiny objektov vyberie všetky objekty s danou vlastnosťou (napr. farba, tvar, veľkosť, materiál a pod.) – vyfarbi všetky červené, kruhové tvary a pomenuj ich. PRCL
Pracovný list na overenie vedomostí: ,, Čo je z čoho vyrobené „- vyfarbi žltou farbou tie veci, ktoré sú zo skla, modrou farbou veci, ktoré sú z dreva, zelenou farbou všetko čo je vyrobené z kovu. Ostatné veci pomenuj a povedz z čoho sú vyrobené. PRCL
Pracovný list na overenie vedomostí: spoj čiarou – komu ide pomáhať sanitka, hasičské auto, policajné auto. Opíš čo vidíš na obrázku. Skús povedať aké telefónne čísla budeme volať, keď potrebujeme sanitku, políciu, hasičov…. PRCL
Marec - Marec ženie zimu preč
Pracovný list na overenie vedomostí: striedavým označením po jednom v dvoch skupinách (dávaním do dvojíc) môžeme aj bez určovania ich počtu – vytvor rovnako veľa objektov ako má určená skupina objektov PRCL
Pracovný list na overenie vedomostí: v usporiadanom rade urči objekt na základe slov prvý, druhý, tretí, štvrtý, posledný, predposledný, pred, za, hneď pred a hneď za. Dokresli to zvieratko, ktoré bolo posledné v rade Rozprávka: ,,O repe” PRCL
Pracovný list na overenie vedomostí: precvič si čiarový pohyb pri hľadaní a spájaní rovnakých vecí. PRCL