DESIGNED BY MIXWEBTEMPLATES

Zdravá rodina? Jedávajte spolu tak často, ako je to možné!

Priznajme sa, koľkokrát počas týždňa obedujeme, či večeriame všetci spolu? Zväčša len cez víkend a ani na to niektoré rodiny nemajú možnosť, respektíve si ju neurobia. Spoločné stolovanie s rodičmi je pritom pre deti mimoriadne prospešná a potrebná vec. Dáva im pocit spolupatričnosti k rodine, čo pozitívne vplýva na ich sebavedomie avšak prospieva aj ostatným členom rodiny k ich zdraviu.


Obedovaaaať!


V moderných – a nielen amerických – domácnostiach čoraz zriedkavejšie počuť frázu, ktorá nás v detstve privolávala k stolu „Jedlo je pripravené, poďte si dať!“. Špeciálne v rodinách so staršími deťmi. Veľká časť mládežníkov a rovnako aj rodičov sa dnes stravuje mimo domácnosti a spoločné stolovanie celej rodiny je sviatočnou záležitosťou. Okrem toho, že stravovanie „vonku“ je zvyčajne drahšie ako domáca strava, bolo dokázané, že vo všeobecnosti súvisí aj s chudobným výberom potravín a zlým vplyvom na zdravie.


Nezdravé pochúťky


Veď, čo si vaše deti dajú vonku pod zub? Najčastejšie hot-dog, hranolčeky, hamburgery a ďalšie výsostne nezdravé pochúťky. Vedci dokázali, že čím menej rodinných jedál deti konzumujú, tým majú vyššie riziko obezity a zlého stravovania.
Samozrejme, presvedčiť deti, aby trávili viac času za kuchynským stolom tiež nie je jednoduché, ale ani nemožné. Neraz stačí, keď tam trávite viac času vy ako rodičia a začnete svoje dieťa pozývať k spoločnému stolu. Kvôli pracovnej zaneprázdnenosti to nejde asi každý deň na obed, ale spoločná večera by pomohla. A počas voľných dní aj raňajky a obed.


Ako na to prišli


V snahe vytvoriť model zdravého stravovania rodiny a zhrnúť všetko, čo je známe o tejto téme, si vedci zobrali pod lupu výsledky zo 68 skôr publikovaných vedeckých štúdií, ktoré boli zamerané na súvislosť rodinných jedál a zdravia detí.
Špeciálne sa zamerali na to, ako frekvencia a atmosféra rodinných jedál súvisela s konzumáciou zdravých potravín (napríklad ovocia a zeleniny) a tých potravín, ktoré sú považované za menej žiaduce (napríklad sladké nealko nápoje). Tiež overili myšlienku, že častejšie rodinné jedlo môže viesť k zníženiu obezity.


Doma jeme zdravšie


Výsledky priniesli jednoznačné informácie: časté rodinné jedlá prinášajú veľké výhody pre deti, ktoré spočívajú v konzumácii väčšieho množstva zdravých jedál s obsahom ovocia, zeleniny, vlákniny, vápnika a vitamínov.
Okrem toho deti v rámci rodinných jedál konzumovali menej zložiek stravy, ktoré sú považované za zdraviu škodlivé. Napriek tomu, že vedci zistili len slabú súvislosť medzi rodinnými jedlami a obezitou, deti, ktoré jedli často rodinné jedlá, mali nižší index telesnej hmotnosti ako deti, ktoré menej často jedli doma.


Chýba čas, chuť, znalosti?


Je zrejmé, že vedecká literatúra poskytuje mnoho cenných informácií, ktoré by mohli pomôcť rodinám lepšie rozhodovať o výbere potravín. Problém je však v tom, že mnoho ľudí nemá čas, či dokonca ani chuť, ani znalosti potrebné pre to, aby to tak bolo.
Namiesto toho často podliehame reklamám, chutiam a expresným možnostiam rýchleho občerstvenia či v lepšom prípade titulkom z médií, ktoré niekedy obsahujú fakty vytrhnuté z kontextu alebo len čiastkovú informáciu.


Vplyv aj na poruchy príjmu potravy


Autori tejto štúdie podľa denníka Science Daily dúfajú, že „súvislosť rodinných jedál, zdravia detí a vytvorenie priaznivého obrazu rodiča, ktorý vizuálne zosumarizuje tieto poznatky, povedú k zásahom prospešným pre široké spektrum detí.“ Navyše dávnejšie výskumy ukázali, že deti, ktoré nie sú zvyknuté stravovať sa spolu s rodičmi pri jednom stole majú väčšie riziko porúch príjmu potravy.

Novinky