DESIGNED BY MIXWEBTEMPLATES

Otužovanie detí

Jedným zo spôsobov, ako môžte chrániť dieťa pred prechladnutím a nákazami v jesennom a zimnom období, v ktorom sa väčšinou zdržiavajú vo vykúrených miestnostiach so suchým vzduchom, je aj otužovanie náhlymi zmenami teploty.

V čom je fígeľ otužovania?

„Privykanie na náhle zmeny teploty bez ohrozenia zdravia zvyšuje pohotovosť krvných ciev rýchlo a pružne reagovať na pôsobenie chladu a vedie k lepšej ochrane pred infekciami z prechladnutia," vysvetľuje Jana Jurkovičová zo Združenia pre zdravie a výživu (zdroj TASR). K otužovaniu patrí napríklad častý pobyt vonku za každého počasia, studené alebo striedavé sprchy, plávanie, ako aj časté vetranie a spánok pri otvorenom okne. Pre zdravé deti je výborným spôsobom otužovania návšteva sauny. Budeme venovať hlavne studenej sprche.

Denná sprcha studenou

Základom otužovania je domáce otužovanie. Najlepšie je začať vlažnou vodou a postupne ju ochladzovať. Robíme to zásadne ráno. Studenou vodou sa môže dieťa sprchovať aj večer, no tým sa ranné sprchovanie nenahrádza, iba dopĺňa. Ráno sa treba sprchovať dlhšie ako večer. So sprchovaním v studenej vode môžu začať už trojročné deti. Dieťaťu do 2 rokov sa vyslovene neodporúča otužovanie studenou sprchou. Pri sprchovaní je dôležité byť stále v pohybe, nestáť na jednom mieste. Sedavý kúpeľ v studenej vode sa neodporúča.
Pod sprchou sa snažíme o dobrú náladu a duševnú pohodu, aby sme posilnili aj pevnú vôľu. Keď dieťa dosprchujeme, utrieme ho suchým uterákom. Hlavu zásadne nemáčame, dávame pozor, aby sa nezamokrili vlasy. Otužujeme vždy celé telo ( okrem spomínanej hlavy), umývať len ruky, tvár alebo trup nie je účinné.Po dokonalom utretí robíme zahrievacie cviky a až potom sa podávame raňajky. Ak sme v časovej tiesni, ranné sprchovanie radšej vynecháme, sprchovať sa v zhone nie je dobré na psychiku.

Kúpeľ vo vani

Ak dieťa kúpeme, nikdy nie vo vode, ktorá má viac ako 37 stupňov Celzia. Na záver vždy osprchujeme vlažnou až studenou vodou a potom utrieme do sucha.Kúpeľ v horúcej vode narušuje výsledky otužovania a môže zapríčiniť prechladnutie. Sálavé teplo po kúpeli je prospešné.

Otužovanie vs. prechladnutia

Ak prebieha otužovanie podľa týchto inštrukcií, imunitný systém výraznejšie posilujeme a asi po dvoch rokoch zaznamenáme nižší výskyt rôznych chorôb, hlavne prechladnutí, pričom aj ich priebeh je omnoho ľahší a rýchlejšie sa dieťa uzdravuje. Lieky proti horúčke a antibiotiká používame minimálne, pretože popri priaznivých účinkoch majú aj vedľajšie, pre organizmus nepriaznivé účinky. Studená voda nemá vedľajšie nepriaznivé účinky okrem subjektívne citlivejšieho vnímania ( nielen u detí -aaaa).

Biorytmus malého otužilca

Otužilec spí pod ľahkou prikrývkou a chodí spať vždy v rovnakom čase. Snaží sa dodržiavať pravidelný biorytmus. Pri pobyte v uzavretej miestnosti sa odporúča často vetrať a spať pri otvorenom okne až do chladnej jesene. Optimálna teplota pre spánok je podľa rôznych zdrojov od 12 do 18 stupňov C, v detskej izbe či obývačke od 20 do 22 stupňov C. Aj trénovaný otužilec bez pohybu ľahšie prechladne.

A ešte piť, piť, piť

Vstupnou bránou pre vírusy a baktérie, spôsobujúce ochorenia také typické pre zimné obdobie, sú sliznice horných dýchacích ciest. Aby lepšie odolávali náporu choroboplodných zárodkov, musia byť dostatočne vlhké. Preto je dôležité dodržiavanie pitného režimu. Vo vykúrenom suchom vzduchu sa sliznice rýchlejšie vysušujú, preto piť tekutiny dieťa potrebuje aj keď nepociťuje smäd.

Autor: Zuzana Pitoňáková

Novinky